Škrty ve školství jsou přijatelné
Od září 2006 se zvýšil počet týdně vyučovaných hodin na gymnáziích z 31 na 33. Stalo se tak na základě „rozvojového programu podpory vzdělávání na gymnáziích“, který byl vyhlášen MŠMT 4. července toho roku a 3. srpna byly zveřejněny nové učební plány, ve kterých bylo uvedené zvýšení počtu hodin na vyšším stupni gymnázia kodifikováno. Šlo o zcela překvapivý krok, který tehdy nadělal vrásky všem ředitelům gymnázií, neboť museli přes prázdniny předělat učební dokumenty a hlavně sehnat učitele, kteří ty hodiny navíc odučí. O potřebnosti zvýšení počtu hodin neproběhla žádná diskuse mezi odborníky – alespoň ne široká, protože na gymnáziích se nic nevědělo.
Soudím, že šlo o opatření zcela zbytečné. Nejen, že stálo spoustu peněz, ale také přinutilo žáky sedět déle ve školních lavicích. A to není dobře! Již Jan Amos Komenský říkal: Žáku přísluší práce, učiteli pak její řízení. Jinými slovy: Škola nemá být „nalejvárna“, kde se žákům „kouří od pera“, jak si zapisují informace chrlené učitelem. Žákům by jedině prospělo, kdyby více pracovali samostatně – doma, u internetu, v knihovně. Učitelé pak mají vymýšlet zajímavé a motivující zadání úkolů a následně samozřejmě kontrolovat a hodnotit výsledky a diskutovat o nich.
Ještě jeden argument mám v rukávu: Ve většině vyspělých zemí je počet hodin, které musí žáci prosedět ve školních lavicích nižší než u nás. (Pravda – občas se vyskytují různé odpolední konzultační hodiny či povinné samostudium, na které dohlíží učitel či nějaký zřízenec.)
Samozřejmě, že by muselo být propuštěno asi 7 % učitelů, ale to jsou jediní lidé, kterým by to bylo nemilé. Pro mnohé školy by však taková očistná kúra dobrá byla.
Nuže, kdyby bylo to opatření z roku 2006 (stejně rychle jak bylo zavedeno) zrušeno, ušetřilo by se hodně peněz a vzdělání by nijak neutrpělo. Ba naopak! A myslím, že by se to nemuselo týkat jen gymnázií.
Zdeněk Bergman
Žáci do škol až v září?
Petice spolku Fórum rodičů žádá: neotvírejte školy – žáci ať do nich nastoupí až v září. Informace o odeslání petice zveřejněná včera 11. dubna 2020 mě poněkud znervóznila.
Zdeněk Bergman
Se školskými odbory do záhuby
Jsem ředitel školy a dnes 24. září 2019 mi přišel e-mail od Františka Dobšíka – vrchního školského odboráře. Obrací se na ředitele škol s žádostí o podporu a oznamuje vyhlášení stávkové pohotovosti.
Zdeněk Bergman
Školství máme kvalitní, ale…
Čím se poměřuje kvalita školství? Je lepší dát školám volnost nebo je vhodnější přísná centrální správa? Jak dál s maturitami? Co přinese reforma financování regionálního školství?
Zdeněk Bergman
Proč je povinná maturita z matematiky spíše ke škodě
Vím – je odhlasováno, rozhodnuto, zveřejněno ve sbírce zákonů. Všichni maturanti budou muset absolvovat zkoušku z matematiky.
Zdeněk Bergman
Čas se nám krátí.
Mluvím o čase, který mají vymezený učitelé na to, aby vzdělávali žáky. Přitom čeští žáci tráví ve škole více času, než je průměr zemí OECD, takže by se zdálo, že jeho zkrácení není na závadu. Problém je v tom,
Zdeněk Bergman
K čemu jsou jednotné přijímací zkoušky na SŠ
Každá lidská činnost by měla mít svou koncepci – tedy nějakou myšlenku, proč se to (zrovna tak) dělá a k čemu to směřuje. Když chybí, jde o nahodilé plácání se sem a tam. Požadavek koncepčnosti je ještě naléhavější v činnostech, které dlouhodobě ovlivní životy mnoha lidí – třeba taková (školská) politika.
Zdeněk Bergman
Zdarma na ples i na koncert
Falšování vstupenek je totiž legální. Mám na to papír s kulatým razítkem Policie ČR. A povím vám, jak jsem k němu přišel.
Zdeněk Bergman
Návod na maturitu
Žák smí podle zákona opakovat maturitní zkoušku nejvýše dvakrát, ale já mám pro vás návod, jak ústní maturitu opakovat kolikrát jen budete chtít – dokud ji neuděláte. Použitelný je také pro případy, kdy potřebujete konání další zkoušky uspíšit.
Zdeněk Bergman
Jak řešit snižování platů ve školství
Školy dostanou letos méně peněz než loni a platy učitelů poklesnou. S tím se musíme smířit - šetřit se prostě musí. Nyní jde o to řešit situaci tak, aby přinesla co nejmenší škody na vzdělávání žáků i na motivaci učitelů.
Zdeněk Bergman
Setkávání nebo střet kultur
Jak spolu mají vycházet etnika či celé civilizační okruhy? Multikuluralismus je koncept odsouzený k zániku. Proč nefunguje? Čím ho nahradit? Máme pomáhat těm, kteří žijí evidentně v podstatně horších podmínkách než my? Než odpovíte, že samozřejmě ano, zvažte, jak taková pomoc končí. Dá se myšlenka biodiverzity užít i na lidskou společnost? Proč ztrácíme pud sebezáchovy? Kdo bude pánem světa za pár generací? Nevíte? Tak já vám to tedy povím...
- Počet článků 11
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1679x